Activiteiten

Activiteiten

Activiteiten bij ergotherapie worden onderverdeeld in 3 grote gebieden waar problemen zich kunnen voordoen. Dit zijn zelfredzaamheid, school en vrije tijd. Bij de diverse gebieden zijn er een aantal voorbeelden van veel voorkomende vragen. Natuurlijk kan er ook bij andere vragen contact opgenomen worden.

Activiteiten bij ergotherapie worden onderverdeeld in 3 grote gebieden waar problemen zich kunnen voordoen. Dit zijn zelfredzaamheid, school en vrije tijd. Bij de diverse gebieden zijn er een aantal voorbeelden van veel voorkomende vragen. Natuurlijk kan er ook bij andere vragen contact opgenomen worden.

Neem contact met ons op
Neem contact met ons op

Prikkelverwerking

Prikkelverwerking ook wel sensorische informatieverwerking (SI) genoemd. Kinderen die problemen hebben in de prikkelverwerking kunnen niet of moeilijk vertrouwen op hun zintuigen ondanks dat deze goed functioneren. Het is moeilijk voor deze kinderen om op een goede manier te reageren.

In de klas kunnen deze kinderen opvallen door hun drukke of juist rustige gedrag. Thuis kunnen er dingen opvallen als heel veel tegen dingen aanlopen of dingen omstoten. Of er kunnen uitbarstingen zijn zoals woede of verdriet. Dit zijn enkele voorbeelden mochten er andere dingen opvallen kan er natuurlijk contact opgenomen worden om verder te kijken naar de prikkelverwerking.

Fijne motoriek

Dit is een onderdeel van de motorische ontwikkeling van een kind. Fijne motoriek zijn diverse vaardigheden bestaande uit voorwerpen pakken, manipuleren, het plaatsen in de hand of tussen de vingers.

In groep 1 en 2 komt fijne motoriek veel naar voren in diverse activiteiten zoals het voorbereidend schrijven, knippen en knutselen. Ook de ontwikkeling van de voorkeurshand kan al zichtbaar zijn of is in ontwikkeling. Een goede fijn motorische basis is belangrijk om in groep 3 te gaan leren schrijven.

Een goede soepele potloodgreep kan problemen bij het schrijven voorkomen. Echter is het niet zo dat alle problemen rondom het schrijven voorkomen kunnen worden als de fijne motoriek voldoende is. Zo kunnen kinderen ook problemen hebben met het aanleren van de letters of het maken van de verbindingen in verbonden schrift. Er hoeft niet altijd een fijn motorisch probleem te zijn maar krachtregulatie kan ook meespelen. Het krijgen van schrijfkramp en schrijven op een liniering kan dan moeilijk zijn.

Executieve functies

De executieve functies zijn alle regelfuncties van de hersenen die zorgen voor doelgericht werken. Deze functies heb je nodig in het dagelijks leven (in de vrije tijd, op school en in de thuissituatie) om activiteiten goed uit te kunnen voeren. Het maken van een plan en organiseren zijn twee onderdelen die vallen onder de executieve functies. Maar er zijn er meer. Vermoed u een probleem in de executieve functies van uw kind omdat taakjes moeilijk zijn om uit te voeren of het plannen/ maken van huiswerk lastig is. Neem vooral contact op!

Vrije tijd

Fietsen is een complexe activiteit waarbij er diverse problemen kunnen meespelen.

Het is daarom belangrijk om te kijken wat de oorzaak is waardoor fietsen moeizaam gaat en hier mee aan de slag te gaan.

Knutselen is een complexe vaardigheid. Het vraagt op veel verschillende vlakken vaardigheden van kinderen waar diverse moeilijkheden bij komen kijken.

Iedereen verwerkt prikkels anders. Het kan zijn dat dit moeilijkheden met zich meebrengt bij diverse activiteiten. Om meer inzicht te krijgen in de prikkelverwerking van uw kind kan er doormiddel van een uitgebreide observatie gekeken worden waar extra hulp nodig kan zijn.

De ontwikkeling van samen spelen vraagt diverse vaardigheden van kinderen. Het kan zijn dat dit moeilijkheden met zich meebrengt.

Niet iedereen is goed in sporten. Bij sport komen motorische vaardigheden maar ook emotionele vaardigheden meespelen. Het kan zijn dat gymmen of sporten niet leuk is. Het is wel fijn om sporten zo leuk mogelijk te maken voor iedereen toch?

Zwemmen is een complexe vaardigheid. Ook bij zwemmen worden meerdere vaardigheden gecombineerd. Het kan daardoor vaak voorkomen dat er problemen zijn in het aanleren van zwemmen.

School

Niet alleen thuis kleed je je aan en uit maar ook op school tijdens de gym. Het vastmaken van knopen en het veteren van je schoenen kan moeilijk zijn. Maar ook het aantrekken van een shirt of broek of de volgorde van het aantrekken. Er kan van alles meespelen waarom het niet lukt om zelfstandig aan en uit te kleden. Ik denk graag mee!

Als kinderen een hulpvraag hebben is het fijn om samen met de gehele omgeving van een kind de hulpvraag aan te pakken. Daarom kunnen er ook adviezen gegeven worden aan de leerkracht(en). En kan er met elkaar een plan gemaakt worden.

Automatiseren wordt ook wel inoefenen genoemd. Dit betekend dat een kind kennis of vaardigheden op kan halen zonder er lang over na te moeten denken. Bijvoorbeeld het schijven van letters. Kinderen denken aan het begin veel na hoe de letter gemaakt moet worden en kunnen nog verschillende manieren gebruiken om een letter te maken. Uiteindelijk hoeft er niet meer nagedacht te worden en wordt de letter altijd op dezelfde manier geschreven.

Dit is de onderdeel van de motorische ontwikkeling van een kind. Fijne motoriek zijn diverse vaardigheden bestaande uit voorwerpen pakken, manipuleren, het plaatsen in de hand of tussen de vingers.

Dit zijn de vaardigheden die kleuters leren tussen de leeftijd 4 en 6 jaar. In deze leeftijdsfase leert een kind super veel zowel lichamelijk als geestelijk/emotioneel.

Knippen is een complexe vaardigheid waarbij er op diverse vlakken veel gevraagd kan worden van kinderen. Hierdoor wordt knippen vaak ervaren als een moeilijke activiteit.

Knutselen is een complexe vaardigheid. Het vraagt op veel verschillende vlakken vaardigheden van kinderen waar diverse moeilijkheden bij komen kijken.

Soms gaat leren lezen niet vanzelf en kunnen er diverse moeilijkheden zijn bij deze vaardigheid.

Het aanpakken van een activiteit door middel van een plan, het aanpassen van je plan en controleren van je werk is voor veel kinderen moeilijk. Dit kan na mate de leeftijd vordert moeilijkheden geven in het maken van een schema voor huiswerk.

Iedereen verwerkt prikkels anders. Het kan zijn dat dit moeilijkheden met zich meebrengt bij diverse activiteiten. Om meer inzicht te krijgen in de prikkelverwerking van uw kind kan er doormiddel van een uitgebreide observatie gekeken worden waar extra hulp nodig kan zijn.

De ontwikkeling van samen spelen vraagt diverse vaardigheden van kinderen. Het kan zijn dat dit moeilijkheden met zich meebrengt.

Schrijven is een complexe vaardigheid die kinderen leren in groep 3. Echter kunnen er door diverse moeilijkheden in het schrijven problemen ontstaan zoals pijn of een moeilijk leesbaar handschrift. Aangezien schrijven zo belangrijk is, is het van belang zo snel mogelijk te starten.

Niet alleen op de basisschool maar ook op de middelbare school kan er zeker nog gewerkt worden aan het handschrift om dit zo optimaal mogelijk te maken. Het is toch ontzettend vervelend als een docent je toets niet kan lezen en het fout rekent?

Schrijven is een belangrijke activiteit om diverse redenen: het verbetert de ontwikkeling van lichaam en hersenen, het zorgt ervoor dat je nadenkt, zorgt voor structuur, zorgt dat je dingen beter onthoud en is een ontzettend belangrijk communicatiehulpmiddel.

In de groepen 1 en 2 wordt er gewerkt aan het voorbereidend schrijven om in groep 3 beter mee te kunnen doen aan het schrijfonderwijs.

Sommige kinderen vinden het moeilijk om aan de slag te gaan met een activiteit. Op school is dit zichtbaar als er zelfstandig gewerkt moet worden. Thuis kan dit bijvoorbeeld ’s morgens zichtbaar zijn als een kind zich moet klaarmaken voor school. Kinderen kunnen vastlopen in hun activiteiten. Mogelijk kan het zijn dat kinderen niet weten hoe ze de activiteit moeten aanpakken of waar ze moeten beginnen. En wat als het niet loopt zoals ze hadden gedacht en iets anders moeten bedenken?

Een goede zithouding is heel belangrijk voor een goede werkhouding.

Thuis

Er zijn veel dingen die je bij aan en uitkleden moet doen. Het vastmaken van knopen of ritsen bijvoorbeeld. Maar ook het aantrekken van een shirt of broek of de volgorde van het aantrekken. Er kan van alles meespelen waarom het niet lukt om zelfstandig aan en uit te kleden. Ik denk graag mee!

Automatiseren wordt ook wel inoefenen genoemd. Dit betekend dat een kind kennis of vaardigheden op kan halen zonder er lang over na te moeten denken.

Het eten met mes en vork kan erg moeilijk zijn. Er zijn diverse dingen die meegenomen kunnen worden bij het hanteren van bestek. Het vasthouden en de samenwerking tussen beide handen bijvoorbeeld.

Knutselen is een complexe vaardigheid. Het vraagt op veel verschillende vlakken vaardigheden van kinderen waar diverse moeilijkheden bij komen kijken.

In het ochtendritueel zijn er veel verschillende dingen die moeten gebeuren voor een kind naar school gaat. Door diverse zaken kan het zijn dat hier problemen in naar voren komen.

Het aanpakken van een activiteit door middel van een plan, het aanpassen van je plan en controleren van je werk is voor veel kinderen moeilijk. Dit kan na mate de leeftijd vordert moeilijkheden geven in het maken van een schema voor huiswerk.

Iedereen verwerkt prikkels anders. Het kan zijn dat dit moeilijkheden met zich meebrengt bij diverse activiteiten. Om meer inzicht te krijgen in de prikkelverwerking van uw kind kan er doormiddel van een uitgebreide observatie gekeken worden waar extra hulp nodig kan zijn.

Veters strikken is een moeilijke complexe vaardigheid. Niet alleen motorisch maar ook planmatig handelen spelen hier een belangrijke rol.

Sommige kinderen vinden het moeilijk om aan de slag te gaan met een activiteit. Op school is dit zichtbaar als er zelfstandig gewerkt moet worden. Thuis kan dit bijvoorbeeld ’s morgens zichtbaar zijn als een kind zich moet klaarmaken voor school. Kinderen kunnen vastlopen in hun activiteiten. Mogelijk kan het zijn dat kinderen niet weten hoe ze de activiteit moeten aanpakken of waar ze moeten beginnen. En wat als het niet loopt zoals ze hadden gedacht en iets anders moeten bedenken?

Een goede zithouding is heel belangrijk voor een goede werkhouding.

Dit zijn enkele voorbeelden mochten er andere vragen zijn wat het dagelijks handelen belemmerd dan hoor ik graag waar ik in mee kan denken.

Neem contact met ons op