Activiteiten
Activiteiten
Activiteiten bij ergotherapie worden onderverdeeld in 3 grote gebieden waar problemen zich kunnen voordoen. Dit zijn zelfredzaamheid, school en vrije tijd. Bij de diverse gebieden zijn er een aantal voorbeelden van veel voorkomende vragen. Natuurlijk kan er ook bij andere vragen contact opgenomen worden.
Activiteiten bij ergotherapie worden onderverdeeld in 3 grote gebieden waar problemen zich kunnen voordoen. Dit zijn zelfredzaamheid, school en vrije tijd. Bij de diverse gebieden zijn er een aantal voorbeelden van veel voorkomende vragen. Natuurlijk kan er ook bij andere vragen contact opgenomen worden.
Prikkelverwerking
Prikkelverwerking ook wel sensorische informatieverwerking (SI) genoemd. Kinderen die problemen hebben in de prikkelverwerking kunnen niet of moeilijk vertrouwen op hun zintuigen ondanks dat deze goed functioneren. Het is moeilijk voor deze kinderen om op een goede manier te reageren.
In de klas kunnen deze kinderen opvallen door hun drukke of juist rustige gedrag. Thuis kunnen er dingen opvallen als heel veel tegen dingen aanlopen of dingen omstoten. Of er kunnen uitbarstingen zijn zoals woede of verdriet. Dit zijn enkele voorbeelden mochten er andere dingen opvallen kan er natuurlijk contact opgenomen worden om verder te kijken naar de prikkelverwerking.
Fijne motoriek
Dit is een onderdeel van de motorische ontwikkeling van een kind. Fijne motoriek zijn diverse vaardigheden bestaande uit voorwerpen pakken, manipuleren, het plaatsen in de hand of tussen de vingers.
In groep 1 en 2 komt fijne motoriek veel naar voren in diverse activiteiten zoals het voorbereidend schrijven, knippen en knutselen. Ook de ontwikkeling van de voorkeurshand kan al zichtbaar zijn of is in ontwikkeling. Een goede fijn motorische basis is belangrijk om in groep 3 te gaan leren schrijven.
Een goede soepele potloodgreep kan problemen bij het schrijven voorkomen. Echter is het niet zo dat alle problemen rondom het schrijven voorkomen kunnen worden als de fijne motoriek voldoende is. Zo kunnen kinderen ook problemen hebben met het aanleren van de letters of het maken van de verbindingen in verbonden schrift. Er hoeft niet altijd een fijn motorisch probleem te zijn maar krachtregulatie kan ook meespelen. Het krijgen van schrijfkramp en schrijven op een liniering kan dan moeilijk zijn.
Executieve functies
De executieve functies zijn alle regelfuncties van de hersenen die zorgen voor doelgericht werken. Deze functies heb je nodig in het dagelijks leven (in de vrije tijd, op school en in de thuissituatie) om activiteiten goed uit te kunnen voeren. Het maken van een plan en organiseren zijn twee onderdelen die vallen onder de executieve functies. Maar er zijn er meer. Vermoed u een probleem in de executieve functies van uw kind omdat taakjes moeilijk zijn om uit te voeren of het plannen/ maken van huiswerk lastig is. Neem vooral contact op!